آیا پیامبران هم گناه می‌کنند؟

نویسنده مدیریت سایت     Category: مقالات, الاهیات مسیحی

این سؤالی است که برای بسیاری از هموطنان ما که بدون آگاهی قبلی، دست به مطالعۀ کتاب‌مقدس می‌زنند، مطرح می‌شود. آیا پیامبران هم گناه می‌کنند؟ این دست از افراد با جهان‌بینی اسلامی‌ای که دارند، معتقدند که پیامبران مصون از خطا و معصوم‌اند، در حالی که طبق جهان‌بینی کتاب‌مقدس چنین چیزی مطرح نیست. می‌پرسند چرا در کتاب‌مقدس آمده که «پیامبرانی» نظیر هارون و لوط و داوود و سلیمان گناهان فجیعی مرتکب شدند؟ در این مقالۀ کوتاه، در این زمینه بحث خواهیم کرد و جهان‌بینی کتاب‌مقدس را مطرح خواهیم نمود.

نخست و پیش از هر چیز باید توجه داشته باشیم که طبق تعلیم کتاب‌مقدس، هر موجود بشری که از نسل آدم و حوا هستند، چه به‌لحاظ ارثی و چه به‌لحاظ ارتکابی، گناهکار هستند، حتی اگر به پیامبری هم مبعوث شده باشند. در جهان‌بینی کتاب‌مقدس، هیچ بشری از نسل آدم و حوا معصوم نیست. در این میان، تنها عیسی مسیح معصوم و مصون از گناه بود، چرا که او از نسل آدم و حوا نبود، بلکه نطفۀ او را خدا در رحم مریم مقدس قرار داد. به بیانی، او خلقت دوم خدا بود. از این رو است که پولس رسول، او را «آدم آخر» و «انسان دوم» می‌نامد (اول قرنتیان ۱۵:‏۴۵ و ۴۷). به همین دلیل است که پولس رسول در بحثی مفصل در فصل‌های اول تا سوم رساله به رومیان، همۀ انسان‌ها را گرفتار گناه به‌شمار می‌آورد و در آخر می‌فرماید: «همه گناه کرده‌اند و از جلال خدا کوتاه می‌آیند.» (رومیان ۳:‏۲۳). همۀ انسان‌ها، از جمله انبیا و مردان بزرگ خدا، نیاز به فیض نجات‌بخش خدا در عیسی مسیح دارند.

دوم، باید توجه داشت که کتاب‌مقدس داستان قوم اسرائیل است. در نتیجه، تمام انبیایی که ذکر آنان را شنیده‌ایم و نزد ما معروف می‌باشند، جزو این قوم می‌باشند و باید جایگاه آنان را در این چارچوب، بر اساس کتاب‌مقدس، تشخیص داد. آنها هیچ یک، به جز حضرت موسی، پیامبر به معنی واقعی کلمه نبودند. برای مثال، لوط در کتاب‌مقدس، پیامبر نیست. او صرفاً برادرزادۀ حضرت ابراهیم بود که از قضا سکونت در شهری فاسد را به زندگی مشترک با عموی خود ترجیح داد. اگر ذکری از او در کتاب‌مقدس آمده، به این دلیل است که از او دو نسل به‌وجود آمد که هر دو دشمنان قسم‌خوردۀ قوم اسرائیل بودند. یا مثلاً هارون شخصاً نبی نبود. او برادر موسی و معاون او بود. داوود و سلیمان در وهلۀ اول، پادشاهان اسرائیل بودند نه پیامبر قومی خاص. کتاب‌مقدس به‌صراحت به فراز و نشیبهای روحانی زندگی ایشان اشاره می‌کند.

سوم آنکه کتاب‌مقدس هیچ انسانی را با عینک آرمان‌گرایانه نگاه نمی‌کند. همۀ انسان‌ها صرف نظر از مقام روحانی خود، بشر هستند و جایزالخطا. هیچ انسانی معصوم نیست، حتی انبیای کتاب‌مقدس، به‌جز عیسی مسیح، آن هم بنا به دلیلی که در بالا به آن اشاره کردیم. کتاب‌مقدس دیدی واقع‌بینانه به انسان دارد، نه دیدی ایده‌آلی. لذا جای تعجب نیست که می‌بینیم کتاب‌مقدس هم به نقاط قوت اینان اشاره می‌کند و هم به نقاط ضعفشان. همۀ ما نیاز داریم فیض خدا را در خداوندگار ما عیسی مسیح دریافت کنیم و رستگار گردیم.

کلمات , , , , ,

۹ نظر به “آیا پیامبران هم گناه می‌کنند؟”

  1. vahid نظر

    با سپاس از زحمات شما برای من پرسشی پیش میاید که پیامبر در اندیشه مسیحی چه تعریفی دارد همچنین فکر میکنم بجای واژه جایز الخطا بودن انسان از انسان گناهکار یا در گناه ابستن شده استفاده شود تا الهیات مسیحی ما هم به نحو تاثیر گذار ارائه شود!.

  2. مرتضی نظر

    سلام در باب این مقاله یه س.ال مهم برام پیش میاد . اون اینه که چطور نوزادی که درذ ابتدای تولد از دنیا میره باید بره جهنم؟ آیا صرفا به خاطر اینکه آدم و حوا مرتکب اشتباهی شده اند ما هم باید تاوان این اشتباه رو بدهیم.
    اگر اینطور باشد که این یعنی عین ظلم و تنافی کامل با عدالت داره.

  3. نیما ناپلیان نظر

    گناه آدم و حوا چه رابطه ای با نسل آنها دارد؟

    از یک دید در حقیقت باید گفت ما بخاطر گناه آدم و حوا محاکم نمیشویم بلکه بخاطر گناهان خودمان محکوم میشویم بعد از سقوط آدم و حوا از مقام اولی نزد خدا ما انسانها خود به خود بسوی گناه کشیده شدیم ما انسانها همگی از نسل آدم و حوا هستیم آن روح طبیعی و پاکی که خدا به آدم داد متاسفانه با انجام دادن آن نافرمانی از سوی آدم و حوا مریض شد و دیگر آن حالت پاکی را نداشت پس همه فرزندان آدم و حوا از همان روح مریض و گناه آلود ارث بردند همانند کسی که مریضی مصری دارد و به جنین و نوزاد منتقل میکند به کلام خدا در مزامیراز زبان داود نبی توجه کنید:

    اینکه در معصیت سرشته شدم و مادر در گناه بمن آبستن گردید. مزامیر باب ۵۱ آیه ۵٫

    بخاطر این است که در دنیا این همه بی عدالتی و ظلم را شاهد هستیم انسان بعد از اینکه مقام روحانی را که در نزد خداوند بسیار پر ارزش بود از دست داد توسط فرزندان او برای خلع این مقام بدنباله مقام زمینی است و این موجب بی عدالتیها در جامعه بشری شده است و بروز درگیریها و مشکلات برای ما انسانها فراهم کرده است ما در حقیقت بابت گناه موروثی و بخاطر محکومیت خودمان است که در نزد خدا قاصر میباشیم.
    اما خداوند رحمان ومهربان و بخشنده است شاید تا به حال همه ما از دوران کودکی تا به امروز این صفات را در مورد خدا شنیده باشیم. سرمشق افکار انسانی است که بشر در مورد خداوند در تفکرات خود جا داده است و همیشه انتظار بخشش و رحمت خدا را داراست. از اینرو اگر سوالی در مورد بخشش خدا در فکر انسان خطور کند زیاد دور از ذهن نیست. این دیده در مورد خداوند کاملا درست است و کسی نمیتواند آن را انکار کند مهربانی و عدالت از صفات خدا حی میباشد. اما همین خدا بابت صفت عادلش نمیتواند بدون مقدمه گناهی را ببخشد.فکر کنم همه ما انسانها به نظم و دیسیپلین برای برقرای یک زندگی خوب هم عقیده باشیم و این نظم و ترتیب را برای یک زندگی بهتر قبول داریم نبود نظم و دیسیپلین میتواند زندگی انسان را به نابودی سوق دهد. خداوند به عنوان یک آفریدگار دوست داشت بشری را که ساخته بود نظم و دیسیپلین اطاعت را در موردش محترم بشمارد و به او احترام و از او اطاعت کند .

    در کتاب اشعیاء نبی باب ۵۵ آیه ۱۱ خداوند میگوید: کلام من که از دهانم صادر میشود بی ثمر نزد من باز نخواهد گشت بلکه آنچه را که گفتم انجام خواهم داد.

    به همین دلیل خداوند از باب رعایت عدالت نمیتواند گناه را بدون مقدمه ببخشد و از سر مهربانیش برای بخشش ما خون خود را داد تا ما بخشیده شویم. در واقع برای همه ما از جمله آن نوزاد چون مسیح با خون خود تاوان گناهان گذشته مارا پرداخت کرده است.

  4. arash نظر

    baradar arman e aziz dar toul e maghale eshare karde eed ke eesa “khelghat” dovom e khoda boud… aya be in tartib ba nazar e rayeje masihian dar morede azali boudan e masih movafegh nistid, ya inke bekargiri e vajheye makhlough yek eshtebah e sahvist?

    Ba tashakor

  5. آرمان رشدی نظر

    برادر عزیزم،
    سلام. متأسفم بابت سوء تفاهمی که پیش آمد و متشکرم که با سؤال خودتان، به روشن شدن موضوع کمک کردید. مسیح به‌لحاظ روح، پسر ازلی خدا است و مخلوق نیست، اما به‌لحاظ جسمانی، «آدم آخر» و «انسان دوم» است (اول قرنتیان ۱۵:‏۴۵-‏۴۷). منظور از خلقت دوم، خلقت جسم او در رحم مریم باکره است، نه روح او. امیدوارم روشن باشد.

    ارادتمند،
    آرمان

  6. صفدری طهرانی نظر

    سلام جناب آقای آرمان رشدی عزیز
    ببخشید که ذوباره مزاحمتان می شوم.
    بابت اینکه مرا از نظرات گرامی تان درباره کتابم مشعوف نساختید خیلی تاسف خوردم.
    اما درباره این نوشته تان چند سوال دارم.
    اول اینکه چطور می شود کسانی که باید رهبر و هدایت گر آدمیان باشند خود هدایت نیافته اند؟ ضمنا اینکه این آقایانی که نام برده اید در کتاب مقدس از آنها به عنوان پیامبر یاد شده نه یک فرد عادی و شما نوشته اید که پیامبر نبوده اند!!
    دوم اینکه نوشته اید که تنها حضرت عیسی معصوم بوده و از گناه مصون است. سوالم این است کجای کتاب مقدس ثابت می کند حضرت عیسی معصوم بوده در حالی که اولین معجزه ی وی تبدیل خمره های آب به شراب بوده و به تایید همین کتاب مقدس شراب خواری حرام است و باید از آن اجتناب نمود.
    سومین نکته هم اینکه اگر حضرت عیسی مستقیما از خداست پس کتاب نسب نامه عیسی در کتاب مقدس چیست؟ بنا بر همین کتاب نسب عیسی به داوود پیامبر و زن اوریا می رسد که آنها هم از زنا باردار شدند و زنا کار در ملکوت خدا راه ندارد. پس حضرت عیسی هم نمی تواند پیامبر باشد و معصوم

    منتظرتان هستم
    موفق باشید
    صفدری طهرانی

  7. زهرا نظر

    سلام
    می شه لطفا به این سوال من هم جواب بدین؟ چرا خدا با افرادی که پیامبر نبودن راه به راه صحبت می کرده و خیلی جاها هم وعده های بزرگ بهشون می داده . در حالی که این آدم ها نه تنها بندگان خوب و سر به راهی نبودن بلکه رفتار قبیحی مثل زنا و دروغ و … هم داشتن. نمونه ش همین داود که به قول شما پیامبر نبوده ولی خدا بهش گفته تو پسر منی و من پدرت. و تو و خانواده ت برگزیده ی منید. یا حکمت خدا در زبان داود جاری شده. این آدم کسی بوده که با زن سربازش زنا می کنه و بعد شوهر زن رو می کشه
    خداوند فرمود: این (داود) همان کسی است که من برگزیده ام … روح خداوند بر او نازل شد و از آن روز به بعد بر او قرار داشت”: عهد عتیق، اول سموئیل، باب ۱۶، آیه ۱۲٫ ؛ “داود پسر یسی مردی بود که خدا پیروزیهای درخشان نصیبش کرد. او برگزیده خدای یعقوب و شاعر شیرین سخن اسرائیل بود”: عهد عتیق، دوم سموئیل، باب ۲۳، آیه ۱٫
    او (خدا) به‌ من‌ (داود) فرموده‌ است‌: از امروز تو پسر من‌ هستی‌ و من‌ پدر تو! از من‌ درخواست‌ کن‌ و من‌ همه‌ قوم‌ها را بعنوان‌ میراث‌ به‌ تو خواهم‌ بخشید و سراسر دنیا را ملک‌ تو خواهم‌ ساخت‌. تو با عصای‌آهنین‌ بر آنها حکومت‌ خواهی‌ کرد و آنها را مانند ظروف‌ گلی‌ خرد خواهی‌ نمود.»”: عهد عتیق، مزامیر، باب ۲، آیه ۷٫ ؛
    “و این خاندان من (داود) است که خدا آن را برگزیده است. بلی، خدا با من پیمانی همیشگی بسته است. پیمان او پیمانی است محکم که هرگز تغییر نمی یابد. او نجات مرا به ثمر خواهد رساند و هر آرزوی مرا برآورده خواهد ساخت”: عهد عتیق، دوم سموئیل، باب ۲۳، آیه ۵٫ ؛
    و همچنین به طور نمونه می توان به آیات دیگری از کتاب مقدس اشاره نمود که خداوند با داود صحبت می کند:
    – “داود از خداوند پرسید: «آیا بروم و با آنها بجنگم؟» خداوند پاسخ فرمود: «بلی، برو با فلسطینی ها بجنگ و قعیله را نجات بده.» … پس داود بار دیگر در این مورد از خداوند پرسید و خداوند باز به او گفت: «به قعیله برو و من تو را کمک خواهم کرد تا فلسطینی ها را شکست بدهی.»”: عهد عتیق، اول سموئیل، باب ۲۳، آیات ۲ و ۴٫ ؛
    – “داود از خداوند سوال کرد: «آیا به یکی از شهرهای یهودا برگردم؟» خداوند در پاسخ او فرمود: «بلی. » داود پرسید: «به کدام شهر بروم؟» خداوند جواب داد: «به حبرون برو.»”: عهد عتیق، دوم سموئیل، باب ۲، آیه ۱٫
    در ضمن آرمان عزیز، کاش زمان پولس هم افرادی مثل شما بودن و به پولس می گفتن داود پیامبر نبوده تا اون هم اشتباهی اسم داود رو جزو انبیا نیاره و ملتی رو گیج نکنه:
    “دیگر چه نمونه ای بیاورم؟ زیرا وقت مجال نمی دهد که از ایمان جدعون، باراق، سامسون، یفتـاح، داود، سموئیـل و انبیای دیگـر سخن گویم. ایشان همگی به خدا ایمان داشتند؛ به همین جهت توانستند در جنگها پیروز شوند، ممالک را تسخیر کنند، عدالت را در مملکت خود اجرا نمایند، و وعده های خدا را دریافت کنند …”: عهد جدید، عبرانیان، باب ۱۱، آیات ۳۲ و ۳۳٫

  8. زهرا نظر

    یادم رفت بنویسم در انجیل متی ترجمه تفسیری هم اومده: یسی پدر داود پیغمبر بود و داود پدر سلیمان بود (متی، باب ۱، آیه ۶)ء

    مشکل از اینجا ایجاد می شه که هر کی هر جور دوست داشته کتاب رو خونده و ترجمه و تفسیر کرده. به همین دلیله که ورژن های قدیمی تر کتاب مقدس یه چیزهایی توش هست که توی جدیدترها نیست و احتمالا توی ورژن های آینده تر هم یه چیزهای دیگه ای تغییر می کنه

  9. فرزاد نظر

    برادر آرمان عزیز اینکه در بینش اسلامی پیامبران الهی از هر نوع لغزش و خطا معصوم هستند دارای استذلال های محکم و بسیار قوی است و در حقیقت اسلام به بهترین شکل پیامبران الهی را توصیف نموده است . زیرا پیامبران برای نجات بشر از جهل و گناه و دعوت به یکتاپرستی آمده اند اما تصویری که کتب مقدس و بخصوص عهد عتیق از پیامبران ارائه می دهد بسیار تصویر زشت و توام با آلودگی های بسیار است. پیامبران به راحتی هر نوع گناه را مرتکب می شوند و به هر عمل زشتی دست می زنند. این با اهداف و آرمانهای آنان در تناقض است چگونه کسی که برای هدایت بشر می آید خود گمراه می شود. آیا می توان به چنین پیامبرانی اعتماد کرد و به آنان ایمان آورد ؟ از کجا معلوم که آنچه که مردم را به آن دعوت می کنند برخاسته از هوای نفس نباشد؟ عمق فاجعه آنجاست که پیامبران عهد عتیق بسیاری از گناهانی را که افراد عادی بشر از انجام آنان می پرهیزند انجام می دهند . شراب می خورند زنا می کنند و حتی دست به قتل نیز می زنند . حضرت یعقوبی را که تورات معرفی می کند با خدا کشتی می گیرد و حتی خدا راشکست می دهد. آیا می توان این چنین مطالبی را که تورات و بعضا انجیل ذکر کرده در مورد پیامبران الهی پذیرفت. اینکه می گویید مسیحیت به طور منطقی و با دیدگاه جایزالخطا بودن انسان به پیامبران می نگرد نمی تواند دلیل موجهی برای گناه کردن انبیا باشد به خصوص که بعضی از گناهان ذکر شده در کتب مقدس بسیار شنیع بوده و بشر عادی نیز از دست زدن به آنان می گریز چه برسد به انبیاء الهی . اگر قرار باشد پیامبر خدا زنا کند ، شراب بنوشد و مرتکب قتل شود آنگاه چنین بشری که آشکارا دجار انحطاط اخلاقی است چگونه از سوی خدا برای هدایت بشر برانگیخته می شود. اسلام زیباترین تعابیر را برای پیامبران دارد. در اسلام پیامبر کسی است که از روی هوای نفس سخن نمی گوید و رفتار و کردارش موید دعوت او به سوی خداست.پیام الهی را بدون کم و کاست به بشر می رساند و از لغزش بدور است گفتار و کردارش یکی است و ذره ای از فرامین الهی تخطی نمی کند. الته در صدد این نبودم که در اینجااز بینش اسلامی در این خصوص دفاع کنم و آنچه را که نوشتم به مناسبت مطلبی بود که در همین رابطه از اسلام در نوشته خود در باره نظرش در مورد انبیا آورده بودید. خواستم بگویم که در مورد معصوم بودن انبیا در اسلام ، دلایل بسیار قوی و عقلانی وجود دارد که این نظر را تایید می کند . اما متاسفانه در ارتباط با نظر مسیحیت و نیز دین یهود راجع به همین موضوع تا کنون دلیل قانع کننده ای از سوی شما ارائه نشده است و آنچه که بیان کرده اید فاقد مبانی عقلی و منطقی است.

پاسخ دهید